Σάββατο 21 Αυγούστου 2010

Ο Πόντος... ενώνει, με διαβατήριο τη γλώσσα



Ο Αϊβάζ Σεχαλεντίν από την Ποντίλα του Χαψίκιοϊ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ ΦΟΡΗΣ ΠΕΤΑΛΙΔΗΣ

Διαβατήριο αποτελεί η ποντιακή γλώσσα. Αυτό το κοινό σημείο αναφοράς με τους Τούρκους Πόντιους βρήκαν οι Ελληνες που ταξίδεψαν στην Τραπεζούντα για την Παναγία Σουμελά. «Παιδίτσο, άγου πε τη μάνα σου, ουκ επορώ κι έρχουμε» («Παιδάκι μου, πήγαινε να πεις στη μάνα σου ότι δεν μπορώ να έρθω»). Αραγε, ποια γλώσσα είναι αυτή; Οπως λέει ο ομότιμος καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χρίστος Τσολάκης, είναι η πιο κοντινή στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Και είναι η ποντιακή διάλεκτος που χρησιμοποιεί σήμερα η γιαγιά για να μιλήσει στον εγγονό της στο χωριό Σαράχο (σημερινό Οζούν Γκιολ), στις «ποντιακές Αλπεις», στην περιοχή του Οφη στον Πόντο. Την ίδια διάλεκτο, με παραλλαγές, μιλούν στα χωριά και τις πόλεις της Τραπεζούντας, στην κοιλάδα του Οφη και στο οροπέδιο της Τόνιας, στα Σούρμενα του Πόντου, χιλιάδες κάτοικοι, που την έμαθαν από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.

Η ποντιακή διάλεκτος είναι αυτή που ενώνει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, αυτούς που ζουν στον ιστορικό Πόντο, όπως επίσης και τους χιλιάδες ξεριζωμένους Πόντιους που με τη Συνθήκη της Λοζάνης ήρθαν στην Ελλάδα, την Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία, αλλά και τους οικονομικούς μετανάστες, Πόντιους μουσουλμάνους που σκόρπισαν σε ολόκληρη την Τουρκία και τις άλλες χώρες του κόσμου.

Υστερα από χρόνια σιωπής, κατά τα οποία ο ποντιακός κεμεντζές και η ποντιακή διάλεκτος κυνηγήθηκαν στην Τουρκία, οι Πόντιοι μουσουλμάνοι επέμεναν και κατάφεραν να κρατήσουν ζωντανές τις παραδόσεις και τη γλώσσα τους. Κι όταν ήρθαν καλύτερες μέρες, η ποντιακή διάλεκτος βγήκε από τα σπίτια τους και τώρα, περπατώντας την πλατεία της Τραπεζούντας και των Σουρμένων, ακούς να νέα παιδιά, αγόρια και κορίτσια, να μιλούν ποντιακά και όχι τούρκικα. Φυσικά, στα χωριά η ποντιακή είναι η μητρική τους γλώσσα και όχι η τούρκικη την οποία μαθαίνουν στα σχολεία. Η ποντιακή είναι η γλώσσα επικοινωνίας τους στις μεταξύ τους συναναστροφές αλλά και στους στίχους των τραγουδιών τους. Ο,τι δεν μπόρεσαν να εξαφανίσουν οι τουρκικές αρχές τώρα προσπαθούν να το οικειοποιηθούν. Οι Πόντιοι της Τουρκίας αρχίζουν να καταλαβαίνουν πως η γλώσσα αυτή δεν είναι αρχαία τουρκική διάλεκτος, όπως προσπαθούν να τους πείσουν οι επίσημες αρχές. Στα σπίτια που άφησαν οι ξεριζωμένοι Πόντιοι σήμερα κατοικούν Πόντιοι μουσουλμάνοι ή και Τούρκοι. Ομως δέχονται με ικανοποίηση την επίσκεψη των απογόνων των Ελλήνων Ποντίων που έζησαν στην περιοχή.

Παναγιώτης Σελβιαρίδης: «Είναι ένας σεβασμός στον πολιτισμό μας»

Ο καθηγητής Ιατρικής του ΑΠΘ, νευροχειρουργός Παναγιώτης Σελβιαρίδης εδώ και χρόνια πηγαίνει στο χωριό του παππού του, το Καπίκιοϊ της Ματσούκας, εκεί όπου βρίσκονται όλα τα ιστορικά μοναστήρια, της Παναγίας Σουμελά, του Αγίου Ιωάννη Βαζελώνος και του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα. Το 1994 βρήκε το σπίτι του παππού του, Παναγιώτη, ο οποίος, φεύγοντας το 1923 με τον ξεριζωμό, κάλεσε ένα φίλο του Τούρκο από γειτονικό χωριό και του είπε: «Το σπίτι είναι καινούργιο, το έχτισα πριν από δύο χρόνια. Τώρα εμείς φεύγουμε. Εάν έρθουμε, μου το δίνεις· εάν όχι, το κρατάς». Ο παππούς Παναγιώτης δεν επέστρεψε ποτέ. Ομως ο καθηγητής Ιατρικής Παναγιώτης Σελβιαρίδης επέστρεψε το 1994, συναντήθηκε με το φίλο του παππού του και έκτοτε διατηρεί σχέσεις με την οικογένεια και τους συγχωριανούς του. Του είπαν, μάλιστα: «Αυτό το σπίτι είναι δικό σου. Ελα να το πάρεις», όμως εκείνος αρνήθηκε, απαντώντας τους πως η επιθυμία του παππού του ήταν να μείνουν αυτοί. Φέτος, με την ευκαιρία της θείας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά, πήγε και βρήκε το γιο του φίλου του παππού του και τη σύζυγό του, η οποίοι άνοιξαν το σπίτι τους και τον υποδέχτηκαν ως οικοδεσπότη. «Ηταν συγκλονιστική η φιλοξενία. Οι άνθρωποι αυτοί κράτησαν έναν πολιτισμό που εμείς εδώ στην Ελλάδα τον έχουμε ξεχάσει. Εχουν μία πηγαία φιλοξενία, όπως είχαν οι παππούδες μας. Ομως μου έκανε μεγάλη εντύπωση και το ότι η βρύση που έχτισε ο προπάππος μου στο χωριό, με την επιγραφή «Αυτό το πηγάδι εκτίσθη παρά του κ. Χαράλαμπου Σελβιαρίδη. 1883», κι ενώ έγινε πρόσφατα καινούργια, εκείνη έμεινε ως δείγμα πως εδώ κατοικούσαν χριστιανοί πριν από την ανταλλαγή. Αυτός είναι ένας σεβασμός στον πολιτισμό μας».

Κώστας Γαβρίδης: ο Χουσεΐν, το χωριό και το σπίτι

Ο Κώστας Γαβρίδης, δικηγόρος της Θεσσαλονίκης, γενικός γραμματέας της ΠΟΕ και πρώην πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης, πήγε για πρώτη φορά στον Πόντο το 1979, συνοδεύοντας τον πατέρα του, Γιάννη, για να επισκεφτεί το σπίτι όπου γεννήθηκε στο χωριό Χαψίκιοϊ της Ματσούκας, από το οποίο έφυγε σε ηλικία 10 ετών. Μόλις έφτασε στην Τραπεζούντα, επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον παιδικό του φίλο Χουσεΐν Περβανόγλου, ο οποίος εκείνη την περίοδο ήταν πρόεδρος του χωριού. Η συνάντηση ήταν συγκινητική και, αφού τους έγινε θερμή υποδοχή, κατευθύνθηκαν στο σπίτι όπου γεννήθηκε ο Γιάννης Γαβρίδης, στον οποίο ο παιδικός του φίλος είπε: «Τώρα, βρες το μόνος σου». Πήρε το δρόμο με τη συνοδεία του γιου του Κώστα και έπειτα από τόσα χρόνια τα βήματά του τον οδήγησαν στο πατρικό του σπίτι. Εκεί βρήκαν τους νέους κατοίκους, οι οποίοι τους υποδέχτηκαν φιλικά. Φέτος ο Κώστας Γαβρίδης, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στον Πόντο για να παραστεί στη θεία λειτουργία που τελέστηκε στην Παναγία Σουμελά, ξαναπήγε στο χωριό του πατέρα του, διατηρώντας έτσι τη σχέση του με τις προγονικές του εστίες.

Αχιλλέας Βασιλειάδης: «Μιλάμε και συνεννοούμαστε στα ποντιακά»

Ο ηθοποιός του ποντιακού θεάτρου και τραγουδιστής Αχιλλέας Βασιλειάδης πηγαίνει εκδρομές στον Πόντο εδώ και τριάντα χρόνια, συνοδεύοντας γκρουπ Ελλήνων, ενώ στη Θεσσαλονίκη είναι συνδιοκτήτης του μουσικού ποντιακού κέντρου «Παρακάθ’», τόπο μουσικής συνάντησης των Ποντίων. Πέρυσι μαζί με το λυράρη και συνιδιοκτήτη του μαγαζιού Κώστα Σιαμίδη εμφανίζονταν δύο φορές το μήνα, από το φθινόπωρο έως το Μάιο, στη συνοικία Πέραν της Κωνσταντινούπολης, στην κεντρικότερη οδό Ιστικλάρ, όπου έπαιζαν ποντιακά τραγούδια για τους Τούρκους υπηκόους και όσες φορές πήγαιναν δεν έπεφτε καρφίτσα. «Ο Πόντος είναι η ψυχή μας», μας είπε: «Εδώ αναβαπτιζόμαστε, βρίσκουμε τα αδέλφια της καρδιάς μας, μιλάμε και συνεννοούμαστε στα ποντιακά. Εχουμε κοινές ρίζες και κοινό μέλλον. Δεν είναι τυχαίο που χιλιάδες Πόντιοι κάθε χρόνο επισκέπτονται την πατρίδα των γονιών τους και η φιλοξενία που μας προσφέρουν οι ντόπιοι κάτοικοι», καταλήγει ο Αχιλλέας Βασιλειάδης.

Μουσταφά Γκιουνάι: «Αγαπώ τους Πόντιους, θέλω να τους βλέπω»

Ο Μουσταφά Γκιουνάι από τα Σούρμενα του Πόντου ασχολείται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία, έχει στην καρδιά του τον πολιτισμό του Πόντου και μας μίλησε σε άψογα ποντιακά. «Αγαπώ», ανέφερε, «τους Πόντιους, θέλω να τους βλέπω να χορεύουν, να τραγουδούν και να κάνουμε μαζί γλέντια στις πόλεις και τα παρχάρια στα ψηλά βουνά. Θέλω να επικοινωνούμε, να έρχονται στον Πόντο και εμείς να πηγαίνουμε στην Ελλάδα. Η ποντιακή διάλεκτος και ο ποντιακός ελληνισμός μας ενώνουν. Για μας είναι θετικό βήμα που έγινε η θεία λειτουργία φέτος στην Παναγία Σουμελά στη Ματσούκα».

Αϊβάζ Σελαχεντίν: «Να βρούμε τους Πόντιους και να αγαπάμε ο ένας τον άλλον»

Ο συνταξιούχος δάσκαλος Αϊβάζ Σελαχεντίν ήταν από τους πρώτους που συνόδευσε τους Πόντιους από την Ελλάδα στην περιοχή της Τραπεζούντας στις αρχές της δεκαετίας του 1980 για να πάνε στα χωριά των παππούδων τους. Ο ίδιος γεννήθηκε στον οικισμό Ποντίλα της κοινότητας Χαψίκιοϊ και τους συνόδευε στις επισκέψεις τους, ενώ σήμερα και τα παιδιά και τα ανίψια του έχουν τα μικρά λεωφορεία (ντολμούζ) και ακολουθούν τα βήματά του. Οταν τον ρωτήσαμε πώς βλέπει το γεγονός της επίσκεψης του Πατριάρχη στην Πόντο και της θείας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά μας είπε στα ποντιακά: «Είναι πολύ καλό αυτό το γεγονός. Είμαστε δύο γείτονες, θα ήθελα να έρχεται ο ένας πιο κοντά στην άλλο. Να πραγματοποιούνται επισκέψεις, να έρχεστε εσείς και να πάμε κι εμείς στην Ελλάδα να βρούμε τους Πόντιους και να αγαπάμε ο ένας τον άλλον».

Νιχάτ Ουστά: «Εμείς εδώ έχουμε μνημεία του πολιτισμού τους»

Στα Πλάτανα (Ακσαμπάτ) της Τραπεζούντας ο Νιχάτ Ουστά έχει δικό του εστιατόριο, όπως και άλλα τρία στην ευρύτερη περιοχή, με ξακουστά κεφτεδάκια. Το μαγαζί του επισκέπτονται από τον πρωθυπουργό Ταγίπ Ερντογάν μέχρι και επιχειρηματίες της γειτονικής χώρας. Αγαπάει τους Πόντιους και με κάθε τρόπο το δείχνει. Θέλει μάλιστα να ανοίξει αντίστοιχο εστιατόριο και στην Ελλάδα. Μαζί με τους γιους του, Βολκάν και Οκάν, θέλουν να χτίσουν μια «μικρή αυτοκρατορία» στο χώρο της εστίασης και να δημιουργήσουν αντίστοιχο χώρο και στη Θεσσαλονίκη, αφού μέχρι τώρα κάθε μέρα τα μαγαζιά του πουλάνε 500 κιλά κιμά. «Τους Πόντιους τους αγαπώ, γιατί έχουν ιστορία και πολιτισμό και πρέπει να τα σεβόμαστε. Εμείς εδώ έχουμε μνημεία του πολιτισμού τους». Δεν είναι τυχαίο που στο διαφημιστικό τρίπτυχο των εστιατορίων του κυρίαρχη θέση καταλαμβάνουν τα ελληνικά μνημεία του Πόντου.

Αντέμ Εκίζ: «Είμαστε αδέλφια της καρδιάς με τους Πόντιους

Ο λυράρης και τραγουδιστής Αντέμ Εκίζ γεννήθηκε στα Σούρμενα του Πόντου και είναι αγαπητός στην Τουρκία αλλά και στην Ελλάδα। Παίζει παραδοσιακά ποντιακά τραγούδια της περιοχής των Σουρμένων, τόσο στην Τουρκία όσο και στην Ελλάδα, όπου τον καλούν ποντιακοί σύλλογοι. Εχει μάλιστα εκδώσει δύο CD με Ελληνες καλλιτέχνες με παραδοσιακή ελληνική μουσική. Τον συναντήσαμε σε αναψυκτήριο της παραλίας των Σουρμένων του Πόντου, όπου μαζί με το λυράρη Νίκο Μιχαηλίδη έπαιξαν ποντιακά σε εκατοντάδες πολίτες του Πόντου. «Εγώ τα ποντιακά τα έμαθα από τους παππούδες μου. Είναι η γλώσσα μου και με αυτά συνεχίζω. Είμαστε αδέλφια της καρδιάς με τους Πόντιους της Ελλάδας και όλου του κόσμου. Ο Πόντος είναι η κοινή μας μοίρα. Γι’ αυτόν τραγουδάμε, χορεύουμε και γλεντάμε. Δημιουργούμε κοινό πολιτισμό κι ας είμαστε μακριά», μας είπε.

www.agelioforos.gr

Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010

Ιστορικός εορτασμός της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα

*Δείτε το video με τον ιστορικό εορτασμό της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα, τον εορτασμό στην Τήνο και στο Βέρμιο.

Τη Μεγαλόχαρη τίμησαν σήμερα οι απανταχού χριστιανοί και οι πιστοί με κατάνυξη έσπευσαν να προσκυνήσουν την εικόνα της Παναγίας.

Ιστορική Θεία Λειτουργία τελέστηκε στην Παναγία Σουμελά του Πόντου, όπου οι καμπάνες ήχησαν για πρώτη φορά μετά από 88 χρόνια.

Συγκινημένος ο κ. Βαρθολομαίος, ο πρώτος Πατριάρχης που...
λειτουργεί στην Παναγία τη Σουμελιώτισσα, που έμελε να γίνει η Παναγία των ξεριζωμένων, ευχήθηκε στο μήνυμα του: «Ας είναι η Παναγία η Σουμελιώτισσα, η κυρία του Πόντου εγγυήτρια καλύτερων ημερών δια τους λαούς μας, οι οποίοι συναντώνται σήμερον εις το εδώ εορτάζον πανίερον σέβασμά της».

«Το προσκύνημά μας αυτό είναι μια επιπλέον γέφυρα επικοινωνίας και εμπιστοσύνης ανάμεσα στους δύο λαούς», πρόσθεσε ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας, μπροστά στους περίπου 7.000 πιστούς, που έσπευσαν στο μοναστήρι - σύμβολο του ποντιακού ελληνισμού για την ιστορική Θεία Λειτουργία.








http://24gr.blogspot.com

Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010

Απόβαση χιλιάδων Ελλήνων στον Πόντο για τη γιορτή της Παναγίας της Σουμελά






Απόβαση χιλιάδων Ελλήνων στον Πόντο για τη γιορτή της Παναγίας της Σουμελά
Με αεροπλάνα και βαπόρια

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μάνος ΧαραλαμπάκηςΦωτεινή Στεφανοπούλου

Κοσμοσυρροή προσκυνητών αναμένεται ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο στην ιστορική Μονή της Παναγίας της Σουμελά στην Τουρκία, όπου θα πραγματοποιηθεί Θεία Λειτουργία για πρώτη φορά μετά το 1923.


Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο αριθμός των πιστών από την Ελλάδα, τη Γεωργία, τη Ρωσία και άλλες περιοχές που θα μείνουν κοντά στο μοναστήρι θα φτάσει τις 6.000. Εκτιμάται όμως πως ο συνολικός αριθμός των προσκυνητών μπορεί να αγγίξει ακόμη και τις 10.000. Κι αυτό, διότι χιλιάδες πιστοί θα επισκεφτούν την ιστορική Μονή του ποντιακού ελληνισμού αυθημερόν, καθώς δεν κατάφεραν να βρουν κατάλυμα.

Οι προσκυνητές αναμένεται να φτάσουν με κάθε μεταφορικό μέσο- αεροπλάνα, λεωφορεία, ακόμα και πλοία- προκειμένου να δώσουν το «παρών» στην, από πολλές απόψεις, ιστορικής σημασίας λειτουργία, προεξαρχόντων του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνος από το Πατριαρχείο Ρωσίας και του Μητροπολίτη Δράμας Παύλου από την Εκκλησία της Ελλάδας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στα δωμάτια και τα ξενοδοχεία της Τραπεζούντας-την πλησιέστερη πόλη στην Παναγία Σουμελά - έχει καταγραφεί 100% πληρότητα εδώ και αρκετές ημέρες. Οσο γι΄ αυτούς που δεν κατάφεραν να βρουν κατάλυμα εκεί, έκλεισαν δωμάτια σε γειτονικές πόλεις όπως είναι η Σαμψούντα και η Ορντού.

Αποστολές για μέλη διοικητικών συμβουλίων, στελέχη και προέδρους ποντιακών συλλόγων έχουν οργανώσει τα δύο δευτεροβάθμια όργανα του ποντιακού ελληνισμού, η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος (ΠΟΕ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (ΠΟΠΣ). Στην αποστολή της ΠΟΕ περίπου 100 άνθρωποι θα ταξιδεύσουν οδικώς μέχρι την Κωνσταντινούπολη και από εκεί αεροπορικώς μέχρι την Τραπεζούντα, την κοντινότερη στο ιστορικό μοναστήρι πόλη που διαθέτει αεροδρόμιο. Το κλιμάκιο της ΠΟΠΣ θα μεταβεί με ναυλωμένα λεωφορεία, κάτι που έχουν προγραμματίσει να κάνουν δεκάδες μεμονωμένα πρωτοβάθμια σωματεία.


Συνεχείς πτήσεις τσάρτερ
Με πτήση τσάρτερ από τη Θεσσαλονίκη προς την Τραπεζούντα θα αναχωρήσει ο ποντιακής καταγωγής Μητροπολίτης Δράμας Παύλος, συνοδευόμενος από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως- Σταυρουπόλεως Βαρνάβα και πιστούς από τις δύο περιοχές. Αλλες δύο πτήσεις τσάρτερ που θα εκτελέσουν αυθημερόν δρομολόγια από Θεσσαλονίκη και Αθήνα για Τραπεζούντα έχει ναυλώσει ο ελληνικής καταγωγής επιχειρηματίας και βουλευτής της Ρωσικής Δούμας, Ιβάν Σαββίδης. Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων έχει μεριμνήσει και για τη μεταφορά περίπου 600 ανθρώπων από το Ροστόβ όπου ζει, ενώ φερόταν διατεθειμένος να ναυλώσει ακόμα και πλοίο, προκειμένου να διευκολύνει τη μετάβαση κι άλλων Πόντιων που ζουν στη Ρωσία στα παράλια του Εύξεινου Πόντου.

Στην περιοχή, εξάλλου, έχουν ήδη συρρεύσει από τις 10 Αυγούστου δεκάδες προσκυνητές που δήλωσαν συμμετοχή στις οργανωμένες εκδρομές τουριστικών πρακτορείων, διάρκειας ακόμα και δέκα ημερών. Η μεγάλη ανταπόκριση στην ιστορική αυτή στιγμή έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει 100% πληρότητα το Σαββατοκύριακο στα καταλύματα όλων των πόλεων που βρίσκονται σε ακτίνα 170 χιλιομέτρων από την Παναγιά τη Σουμελά. Ο δήμαρχος της Ματσούκας, όπου υπάγεται διοικητικά η Μονή, θα φιλοξενήσει για μερικές ημέρες προσκυνητές από την Ελλάδα.

Εσοδα για την Τουρκία
Διπλωματικές πηγές έλεγαν στα «ΝΕΑ» ότι η άδεια για την πραγματοποίηση Θείας Λειτουργίας στο μοναστήρι-σύμβολο των Ποντίων δόθηκε τον περασμένο Ιούνιο από την Αγκυρα, σε μία προσπάθεια της Τουρκίας να δείξει ότι σέβεται τις θρησκευτικές ελευθερίες, που είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για την ευρωπαϊκή της προοπτική. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετές τουρκικές εφημερίδες έχουν ασχοληθεί θετικά το τελευταίο διάστημα με την υπόθεση. Οι ίδιες πηγές από την Αθήνα ωστόσο, μολονότι αναγνωρίζουν τον συμβολισμό της κίνησης, εκτιμούν πως η άδεια δόθηκε με το βλέμμα στα... έσοδα που θα προσφέρουν οι τουρίστες προσκυνητές στην Τουρκία και ειδικά στην περιοχή της Τραπεζούντας.

ΑΠΟ ΤΟ 1923
Για πρώτη φορά από το 1923 θα πραγματοποιηθεί Θεία Λειτουργία στην ιστορική Μονή, προεξάρχοντος του Πατριάρχη Βαρθολομαίου

Χαμηλοί τόνοι από το Πατριαρχείο

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ που θα τελεστεί, θεωρείται ιστορικής σημασίας. Ωστόσο, το Οικουμενικό Πατριαρχείο επιχειρεί- από τον περασμένο Ιούνιο που η Τουρκία έδωσε την άδεια για τη Λειτουργία- να ρίξει τους τόνους με στόχο να μη δημιουργηθούν επεισόδια. Εκκλησιαστικές πηγές του Πατριαρχείου έλεγαν χθες στα «ΝΕΑ» ότι το Φανάρι έχει κάνει έκκληση προς όλες τις κατευθύνσεις να κρατηθούν χαμηλά οι τόνοι. Οπως έλεγαν, «θερμοκέφαλοι υπάρχουν και από τις δύο πλευρές. Πιστεύουμε ωστόσο πως έχουμε υπό τον έλεγχό μας την κατάσταση και τη Θεία Λειτουργία». Οπως συμπλήρωναν, ο κ. Βαρθολομαίος δεν επιθυμεί σε καμία περίπτωση μία ιστορική και θρησκευτική στιγμή να αμαυρωθεί από έκτροπα. Και βέβαια δεν θέλει η Θεία Λειτουργία να πάρει πολιτική διάσταση, ούτε να την εκμεταλλευτούν για ψηφοθηρικούς σκοπούς πολιτικοί.

Σημειώνεται μάλιστα, πως στο τέλος της Θείας Λειτουργίας θα μιλήσει μόνο ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος και ο λόγος του θα είναι αυστηρά κηρυγματικός.

Είναι χαρακτηριστικό, εξάλλου, ότι κατόπιν συζητήσεων με τοπικούς φορείς αποφασίστηκε να μη γίνουν ούτε πολιτιστικές εκδηλώσεις, με δεδομένο επιπλέον ότι από προχθές άρχισε το μουσουλμανικό ραμαζάνι. Μάλιστα, έχουν γίνει συστάσεις στα μέλη των ποντιακών σωματείων που θα μεταβούν στην περιοχή, να είναι προσεκτικά στη συμπεριφορά τους, ακόμα και στις διατροφικές τους συνήθειες, ώστε να μην προκαλέσουν τους ντόπιους κατοίκους. Πάντως, δεν αποκλείεται στη Μονή να μεταβούν τελικά με δική τους πρωτοβουλία μεμονωμένοι βουλευτές ποντιακής καταγωγής. Προβληματισμός για το ενδεχόμενο να σημειωθούν επεισόδια εκφράζεται πάντως και από κύκλους του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών.

Επιτυχία του Πατριάρχη
Οι ίδιες πηγές από το Πατριαρχείο σημείωναν πάντως πως η άδεια που δόθηκε για τη Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά είναι ακόμη μία επιτυχία του κ. Βαρθολομαίου. Εδειξε, λένε, πως οι επισκέψεις και οι Θείες Λειτουργίες που έχει πραγματοποιήσει και σε άλλες περιοχές της Τουρκίας, την Καππαδοκία, την Εφεσο, την Πέργαμο, έχουν αμιγώς θρησκευτικό χαρακτήρα. Και γι΄ αυτό πλέον πείστηκε η τουρκική κυβέρνηση- παρ΄ όλο που ο Πόντος είναι ευαίσθητη περιοχήνα δώσει άδεια και για την Παναγία Σουμελά.

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4588927